■研究室活動の方針 Research Concept

Research Concept

 

研究室ではリサーチ・プロジェクト(卒業・修士論文)と保存・設計・研究を融合したコンポジット・マインド・リサーチ・プロジェクトを中心に研究室の活動を行います。

 The Reseach in the lab will focus on research projects (graduation and master's theses) and composite mind research projects that integrate conservation, design, and research.

 


リサーチ・プロジェクトにおいては、次の5つのゼミトピック①近代建築史学・歴史学・建築運動、②近代建築・政治・建築論、③鉄・鉄筋コンクリート・木造・構造技術、④近代建築保存・修復・ドコモモフィッシュ、⑤職能・教育・環境に関する渡邉による講義とともに二人一組のグループでそれぞれのトピック関連課題を行います。このゼミナールを通して、近代建築史に関連する基礎的な知識を習得し、発表と質疑を行うことでプレゼンテーションの技術を身につけます。同時にチュートリアルを行い、個人テーマについてその概要を決めていきます。

 

研究方法論と近代建築史・建築論について基本的知識を得ながら、研究に関する文献調査を中心に既存の史料を整理し、ビブリオグラフィーとしてまとめていきます。修士研究においては、適宜、建築学会やドコモモの研究集会に参加し、発表を行います。

 

コンポジット・マインド・リサーチ・プロジェクトは、渡邉によるこれまでの近代建築・技術・教育史研究で注目してきた「コンポジット・マインド」の概念をベースに、歴史研究と保存再生設計を融合した研究として、認知脳科学における認知建築学の可能性を模索します。

 

In the research project, Watanabe will give lectures on the following five seminar topics: 1) Modern architectural historiography, history, and architectural movements; 2) Modern architecture, politics, and architectural theory; 3) Steel, reinforced concrete, wood, and structural technology; 4) Modern architectural conservation, restoration, and docomofish; and 5) Professions, education, and the environment. In addition to lectures, students will work in groups of two on assignments related to each topic. Through this seminar, students will acquire basic knowledge related to the history of modern architecture and acquire presentation skills through presentations and question-and-answer sessions. At the same time, tutorials will be conducted to determine the outline of individual topics.

 

While acquiring basic knowledge of research methodology and modern architectural history and theory, students will organize existing historical materials, focusing on literature research related to their research, and compile them into a bibliography. In their master's research, students will participate in and present at research meetings of the Architectural Institute of Japan and DOCOMOMO, as appropriate.

 

The Composite Mind Research Project will explore the possibilities of cognitive architecture in cognitive brain science as a research combining historical research and conservation and rehabilitation design, based on the concept of "composite mind," which has been the focus of Watanabe's previous research on the history of modern architecture, technology, and education.

 

以上に関する学術的な連携機関としては、

DOCOMOMO ネットワーク (国内:北海道大学、東京理科大学、千葉大学、東京工業大学、東京大学、日本大学、京都工芸繊維大学、神戸芸術工科大学、兵庫県立大学、福山大学、九州大学、鹿児島大学、海外:リスボン工科大学、デルフト工科大学、中国:西安建築科技大学、香港大学、タイ:チェラルコン大学、韓国: Pai Chai University, Soongsil University、台湾: 台湾東海大学、国立台北技術大学) 

イギリス近代建築史建築論研究ネットワーク(国内:日本大学理工学部、千葉大学、津田塾大学、中部大学、東京大学)

海外:AAスクール、ロンドン大学、ケンブリッジ大学、ケント大学、リバプール大学、エディンバラ大学、ストラスクライド大学、ワシントン州立大学)

コンポジット・マインド・リサーチ・プロジェクト(国外 Academy of Neuroscience for Architecture, Arup, New School of Architecture San Diego

 

Academic collaborators on the above include as follows: 

DOCOMOMO Network (Japan: Tokyo University of Science, Chiba University, Tokyo Institute of Technology, University of Tokyo, Nihon University, Meiji University, Kyoto Institute of Technology, Osaka City University, Kobe Design University, Kagoshima University, China: Xi'an University of Architecture and Technology, The University of Hong Kong, Thailand: KMITL, South Korea: Pai Chai University, Soongsil University, Taiwan: Tunghai University, National Taipei University of Technology) 

British Modern Architectural History Architectural Theory Research Network (Japan: Chiba Institute of Technology, Chiba University, Tsuda College, Chubu University, University of Tokyo, Aoyama Gakuin University; Overseas: AA School, University of London, University of East London, Cambridge University, University of Kent, University of Edinburgh, University of Strathclyde, Washington State University)

Composite Mind Research Project (Overseas: Academy of Neuroscience for Architecture, Arup )

 

 研究室テーマ  Research Topics 

 

■リサーチ・プロジェクト:イギリスおよび日本近代建築史研究(近代建築家・組織のモノグラフ)1900年から1970年および近代建築保存についての論文研究

Research Project: Research on the history of modern architecture in England and Japan (monographs of modern architects and organizations) 1900-1970 and dissertation research on modern architectural preservation.

 

○建築家・建築家論・作品論 Architects, Architectural Theory, Theory of Works

 ロバート・カー、トーマス・ドナルドソン、ウェルズ・コーツ、マクスウェル・フライ+ジェーン・ドリュー、

 デニス・ラズダン、ジェームズ・スターリング、テクトン、マイケル・ヴェントリス、ジョサイア・コンドル、辰野金吾、

 ロジャー・スミス、石本喜久治、立原道造、原田治郎、1910年日英博覧会、エルンスト・マイ

 Robert Carr, Thomas Donaldson, Wells Coates, Maxwell Frye + Jane Drew,.Dennis Rusdan, James Sterling, Tecton, Michael  

    Ventris, Josiah Condor, Kingo Tatsuno,.Roger Smith, Kikuji Ishimoto, Dozo Tachihara, Jiro Harada, 1910 Anglo-Japanese

    Exposition, Ernst Mai

 

○構造家・構造技術史・軍事建築技術史  Structural Engineer, History of Structural Technology, History of Military Building Technology 

 オーヴ・アラップ、フェリックス・サミュエリー、鉄筋コンクリート造、シェル構造、オーエン・ウィリアムス、内藤多仲、

 阿部美樹志、佐野利器、後藤慶二、海軍臨時施設部、田辺平学、防空施設(ARP)、昭和飛行機工業

    Ove Arup, Felix Samueli, Reinforced Concrete Construction, Shell Structure, Owen Williams, Naito Tanaka

 Mikishi Abe, Toshiki Sano, Keiji Goto, Temporary Naval Facilities Department, Heigaku Tanabe, Air Defense Facilities (ARP), Showa Aircraft Industries

 

○近代建築史家 近代建築史学  Modern Architectural Historian, Historiography of Modern Architecture 

 レイナー・バンハム、ニコラス・ペヴスナー、ジョセフ・ライカート、ロイストン・ランダウ

   Rayner Banham, Nicholas Pevsner, Joseph Rychart, Royston Landau

 

○建築組織・教育・ジャーナリズム  Architectural Organization, Educational System, Journalism 

 RIBAAAスクール、Architectural Review、ロンドン大学(ユニバーシティ・カレッジ、キングス・カレッジ)、

 リバプール大学、グラスゴー美術大学、LCC、工部大學校、エコール・デ・ボザール、ESA

    RIBA, AA School, Architectural Review, University College London (University College, King's College), University of

 

 University of Liverpool, Glasgow School of Art, LCC, University College of Engineering, Ecole des Beaux-Arts, ESA

 

○近代建築の保存・再生  Conservation and Re-use, Adaptation of Modern Architecture 

 DOCOMOMO、保存制度、保存事例、パトリック・ゲデス、保存的外科手術、インドレポート、シヴィック・サーヴェイ

 DOCOMOMO, conservation system, conservation cases, Patrick Guedes, conservative surgery, India Report, Shivik Surveys

 

コンポジット・マインド・リサーチ・プロジェクト  Composite Mind Research Project

アラップ研究+認知科学+神経科学と建築に関する基礎的研究と海外文献の翻訳 

Arup Research + Cognitive Science + Neuroscience and basic research on architecture and translation of foreign literature 

Translation Project as follows: 

Edited by Nigel Tonks, Arup Philosophy of Design, Prestel, 2012

Edited by Sarah Robinson and Juhani Pallasmaa, Mind in Architecture Neuroscience, Embodiment, and the Juhani Pallasmaa, MIT, 2015

Juhhani Pallasmaa, The Thinking Hand, Wiley, 2009

Harry Francis Mallgrave, The Architect’s Brain Neuroscience, Creativity, and Architecture, Wiley-Blackwell, 2011

John P. Eberhard, Architecture and the Brain A New Knowledge Base from Neuroscience, Ostberg, 2007

Richard Neutra, Survival through Design, Oxford Uni. Press, 1964

Michael Arbib, When Brains Meet  Buildings: A Conversation Between Neuroscience and Architecture, Oxford Uni.Press, 2021

 

 

修士論文・卒業論文想定テーマ

 

イギリス(日本)、AA、モダニズム建築、ラスキン関連 

『建築の七燈』 キリスト教聖書との関係性 【日・英】

デザイン・サーヴェイとしての『ヴェニスの石』フリーハンド・ドローイングの手法とマッピング 【日・英】

文学と建築 ジョン・ラスキンとヴィクトル・ユゴー 【日・英】

イギリスにおけるスケッチ(freehand drawing)教育 AAスクールとサウスケンジントン美術学校 【英】

AAスクールにおける建築教育に関する出版物の意義 【日・英】

19世紀イギリスにおける設計製図道具と印刷―建築家職能への影響 【英】

絵入りロンドンニュースに見る建築ヴィジュアル表現 【英】

工部大学校における建築実習スケッチ、実測図、彩色模写の内容 【日】

工部大学校における図学教育 E.F.モンディ 【日・英】

ル・コルビュジエが使ったスケッチブック・旅行ガイドブックについて 【英・仏】

T.L.ドナルドソンによるArchitectural Maxims and Theoremsの内容 【英】

ロバート・カーによるラスキン批判について 【英・日】

ウィトルウィウスの建築書について 近代建築理念への適応 【英・日】

建築家マイケル・ヴェントリスの思想と作品 言語と建築との関係性 【日・英】

建築教育者としてのW.R.レサビー 【日・英】

パターン・ブックとしての様式 オーエン・ジョーンズによるGrammar of Style 【英】

パトリック・ゲデスによる都市博覧展示会の役割 【日・英】

ゲデス、オトレ、ル・コルビュジエによる情報としての建築の存在 【英・仏】

オックスフォード大学博物館の設計経緯 ラスキンの関わり 【日・英】

建築家C.F.A.ヴォイジーの革新性 【日・英】

W.R.レサビーによる建築教育 【英】

A Profession or Art 19世紀イギリス建築家職能論争 【日・英】

フェビアン協会と都市政策 【日・英】

レイモンド・アンウィンによる都市デザイン 【日・英】

ヴィンセント・スカリーによる建築史教育 

衛生思想とモダニズム建築 サナトリウム建築 【日・英】

ロンドン州庁舎のデザイン 【英】

建築グランドツアーの変遷 娯楽・職能・教育 【日・英】

旧埼玉会館について 【日】

 

ロシア・台湾・中国・イラン関連

ロシア構成主義における造形教育機関ヴフテマスについて 【仏・英・日】

中国現代建築家ワン・シュウによる建築と思想 【日・中】

台中市旧市街におけるリノベーションに見る都市政策の特徴 【中】

イランにおける近代建築の保存と再生に関する問題点 【英】

 

ニューロ・サイエンスおよびニューロ・アーキテクチャ関連

ニューロ・サイエンス学史 

ANFAシンポジウムテーマ

ANFA関連研究書の翻訳